Opublikowano Dodaj komentarz

Nasiona chia – sprzymierzeńcy odchudzania

Nasiona chia

Wysoko skoncentrowane w antyoksydanty, nasiona chia są na fali wznoszącej. I nie bez powodu – mają wszystko, co może się podobać. Niskokaloryczne i bogate w węglowodany, błonnik, kwasy tłuszczowe omega-3, minerały i białka, są łatwe do włączenia do codziennych przepisów.

Nasiona chia są małe, ale nie daj się zwieść ich rozmiarowi. Sklasyfikowane jako superfood, zawierają błonnik, przeciwutleniacze, kwasy omega-3 i niezbędne minerały, i są łatwe do włączenia do wielu potraw. Nasiona te należą do rodziny miętowatych, wyjaśnia strona She knows, i były podstawowym pożywieniem Azteków i Majów.

Pomimo tak dawnej historii, dopiero niedawno zyskały popularność dzięki swoim imponującym wartościom odżywczym, a w szczególności aktywności antyoksydacyjnej. Oto kilka powodów, dla których warto jeść je regularnie podczas posiłków.

Niskokaloryczne i niskowęglowodanowe nasiona spożywcze

Z zaledwie 138 kcal na 30 gramową porcję, nasiona chia zawierają wiele składników odżywczych, ale bardzo mało kalorii. Jeśli zwracasz uwagę na spożycie cukru, ucieszy Cię wiadomość, że zawartość węglowodanów w nasionach chia prawie w całości składa się z błonnika pokarmowego.

Źródło błonnika

Te maleńkie nasiona mogą wchłonąć 10-krotność swojej wagi w wodzie, co czyni je doskonałymi sprzymierzeńcami dobrego nawodnienia. Błonnik spowalnia tempo trawienia i pozwala dłużej czuć się sytym.

Mimo że błonnik nie jest trawiony przez nasz organizm, jest bardzo pożyteczny. Poprzez swoje oczyszczające działanie na układ pokarmowy, usuwają zbędne dla organizmu produkty przemiany materii i zmniejszają wchłanianie szkodliwych substancji. Błonnik pomaga zapobiegać wielu patologiom (rak jelita grubego, cukrzyca, choroby układu krążenia…). Przede wszystkim, docierając w nienaruszonym stanie do jelit, odżywiają przyjazne bakterie i przyczyniają się do zdrowia mikrobioty.

Niskokaloryczne, pomagają regulować tranzyt, zwiększając objętość stolca w przypadku zaparć i wychwytując wodę z przewodu pokarmowego w przypadku biegunki.

Wreszcie, zmniejszają one wchłanianie toksyn i złych tłuszczów oraz spowalniają przyswajanie węglowodanów. Nie wspominając o tym, że pomagają nam czuć się najedzonym i lepiej kontrolować apetyt.

Nasiona chia są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.

Nasiona chia zawierają najwyższy poziom omega-3 spośród wszystkich pokarmów roślinnych. Dodatek pokarmów zawierających omega-3 pomaga zwiększyć poziom „dobrego” cholesterolu i chroni przed zawałami serca i udarami mózgu.

Często słyszymy o kwasach tłuszczowych omega-3, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszego organizmu. Nasz organizm nie wytwarza ich naturalnie, ale może je wytwarzać poprzez naszą dietę. Jakie są korzyści z omega 3?

Te składniki błon komórkowych są zaangażowane w: odporność, reprodukcję, metabolizm, aktywność neuronów, itd…

Odpowiednie spożycie z pewnością pomaga zapobiegać chorobom układu krążenia, zwyrodnieniu związanemu z wiekiem (AMD), chorobom neurodegeneracyjnym, prawdopodobnie niektórym nowotworom (takim jak rak piersi, prostaty i jelita grubego) oraz cukrzycy.

Poprawiają one również funkcjonowanie mózgu. Uważa się, że EPA i DHA odgrywają rolę w funkcjonowaniu mózgu u osób dorosłych i w okresie starzenia się oraz mają pozytywny wpływ na utrzymanie zdrowia psychicznego (depresja, demencja, w tym choroba Alzheimera).

Odpowiednie spożycie omega 3 jest zatem niezbędne dla kobiet w wieku rozrodczym, kobiet w ciąży, matek karmiących i dzieci.

Są one bogate w minerały i białka

Nasiona chia są doskonałym źródłem minerałów chroniących kości, w tym wapnia, żelaza, magnezu i cynku. Około 30 gramów nasion chia zawiera 4 gramy białka.

Jak nasiona chia są łatwe w użyciu

Nasiona chia mają łagodny smak. Można je włączyć do słodkich i wytrawnych przepisów, dodać do smoothie, kompotów, jogurtów, marynat, sosów sałatkowych lub posypać nimi owoce i płatki śniadaniowe.

Nasze pomysły na przepisy z nasionami chia

  •     Bogaty w omega-3 i antystresowy: łosoś w panierce z chia, szparagi i papryka Espelette
  •     Przeciwzmęczeniowy i antycholesterolowy: Jogurt z nasionami chia i granatem
  •     Dobre dla zdrowia nerek: Nasiona Chia, herbata Matcha i budyń truskawkowy
  •     Przeciw zaparciom: Chia Pudding z morelami i borówkami
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *