Opublikowano Dodaj komentarz

Relaks: korzyści płynące z jogi, medytacji i działań antystresowych

ZDROWIE – Czy chcesz w naturalny sposób kontrolować stres, cukrzycę, a nawet starzenie się? Jeśli tak, to nie trać chwili i spróbuj się zrelaksować. Już wcześniej wiadomo było, że joga może modyfikować ekspresję genów zaangażowanych w funkcje immunologiczne, ale według nowego badania, relaksacja, ogólnie rzecz biorąc, może mieć podobny efekt.

Relaks

Aby relaks był całkowity, musi doprowadzić Cię do fizjologicznego stanu głębokiego odpoczynku, który zmienia fizyczną i emocjonalną reakcję na stres. Efekty tego stanu następnie pozwalają organizmowi reagować w przeciwnym kierunku do jego zwykłej reakcji walki lub ucieczki w obliczu stresu i może być osiągnięty poprzez jogę, modlitwę, medytację lub głębokie ćwiczenia oddechowe.

Zmiany w ekspresji genów

Wcześniejsze badania wykazały, że relaksacja może, między innymi, złagodzić niepokój i spowolnić pracę serca. Ale dzięki nowym badaniom, opublikowanym w czasopiśmie PLOS ONE, naukowcy byli w stanie zmierzyć rzeczywisty wpływ relaksu na ludzki organizm poprzez badanie zmian w ekspresji genów.

„Liczne badania wykazały, że interakcje umysł-ciało, takie jak relaksacja, mogą zmniejszyć stres i zwiększyć dobre samopoczucie u zdrowych ludzi, ale także przeciwdziałać klinicznym skutkom stresu, takim jak nadciśnienie, lęk, cukrzyca i starzenie się” – mówi jeden z badaczy, dr Herbert Benson. „I po raz pierwszy zidentyfikowaliśmy kluczowe ośrodki psychologiczne, przez które te korzyści są wywoływane”.

W badaniu wzięło udział 26 dorosłych osób, które nigdy wcześniej nie praktykowały relaksacji. Przed rozpoczęciem eksperymentu, ochotnikom pobrano próbki krwi przed i po wysłuchaniu 20-minutowej relaksacyjnej płyty CD. Następnie poddano ich ośmiotygodniowemu treningowi relaksacyjnemu. Na koniec pacjenci mieli jeszcze jedno badanie krwi przed i po wysłuchaniu 20-minutowej płyty CD.

Aby naprawdę zmierzyć wpływ relaksacji na organizm, badacze pobrali również próbki krwi przed i po wysłuchaniu płyty CD od 25 doświadczonych osób, które stosują tę praktykę od 4 do 25 lat.

Tysiącletnia praktyka

Następnie badacze odkryli różnice pomiędzy ekspresją genów we krwi pobranej przed i po treningu relaksacyjnym, ale także we krwi pobranej po kursach relaksacyjnych i tej pobranej od osób regularnie uczęszczających na zajęcia. W szczególności naukowcy odkryli zmiany w metabolizmie, produkcji insuliny i zarządzaniu stresem.

„Relaksacja jest praktykowana od tysięcy lat, a odkrycie tych efektów na poziomie genomu daje dodatkową wiarygodność temu, co niektórzy nazywają medycyną nowej ery” – mówi dr Benson.

Badanie to nie jest pierwszym, które wykazało, że relaksacja ma pozytywny wpływ na organizm. Badania przeprowadzone przez Georgetown University, opublikowane w marcu, ukierunkowane jak akupunktura może skutecznie zmniejszyć stres poprzez blokowanie poziomu niektórych hormonów w ścieżkach nerwowych.

Inna wersja relaksu, medytacja, również została wykazana w ostatnich badaniach jako skuteczna w walce ze stresem, depresją i lękiem, a także poprawiająca stabilność emocjonalną i jakość snu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.